Go Safe zonder afleiding
Afleiding zorgt voor een toenemend aantal verkeersongelukken, vooral bij jongeren (10-25 jaar) door smartphonegebruik tijdens fietsen of lopen. Go Safe streeft ernaar leerlingen te motiveren voor veiliger gedrag.
Afleiding zorgt voor een toenemend aantal verkeersongelukken, vooral bij jongeren (10-25 jaar) door smartphonegebruik tijdens fietsen of lopen. Go Safe streeft ernaar leerlingen te motiveren voor veiliger gedrag.
De gastles focust op het bewust maken van de risico’s bij verkeersdeelname en eigen (risicovol) verkeersgedrag. Het doel is het creëren en behouden van een realistische risicoperceptie en veilig verkeersgedrag.
Go MONO spreekt jongeren aan over smartphonegebruik in het verkeer, wil de norm van “MONO” zijn communiceren en biedt handelingsalternatieven, met als doel het verminderen van smartphonegebruik en bevorderen van veilig verkeersdeelname.
MISSIE 3014 is een online project dat jongeren (12-15 jaar) via een interactieve link stimuleert tot veiliger fietsgedrag, gericht op fietsverlichting, rood fietsen en mobielgebruik. Via storytelling en gedragsbeïnvloeding creëert TeamAlert impact op fietsgedrag.
Afleiding veroorzaakt meer verkeersongelukken, vooral onder jongeren door smartphonegebruik. Go Safe motiveert leerlingen om veilig gedrag te kiezen, waardoor ze hun eigen veiligheid bevorderen.
Straks goed voorbereid naar de middelbare school. Het Praktisch Verkeersexamen voor de groepen 7 en of 8 van de basisscholen mag niet ontbreken. Door middel van speciale lesstof worden de leerlingen voorbereid op het examen. Vooraf kan de route met behulp van een papieren of een digitale kaart uitgebreid worden geoefend.
3D-Afleiding Bike klassikaal biedt leerlingen een Virtual Reality-ervaring met de Oculus Rift bril, waarbij ze de negatieve effecten van afleiding op de fiets kunnen ervaren. Het programma omvat een Distraction game en Afleidingsquiz, gericht op risicoperceptie en begrip van de impact van afleiding.
Trafficskills biedt drie lessen: weerbaarheid en groepsdruk, zelfvertrouwen, en uit de groep treden. Weerbaarheid ontstaat niet alleen door kennis en vaardigheden, maar ook door de wil van de leerling om zichzelf te reguleren.
Leerlingen krijgen verkeersles in opvallende gele trucks van de Chauffeursvereniging. Met interactieve lessen en professioneel filmmateriaal leren ze over verkeerssituaties, dode hoeken en hoe ze zichtbaar blijven voor chauffeurs.
Doe meer met MONO, een lespakket van Veilig Verkeer Nederland, bevordert kennis en bewustzijn bij kinderen over de risico’s van telefoongebruik op de fiets. Het introduceert de MONO-norm voor veilig fietsen zonder telefoonafleiding.